Gezond sporten met behulp van maaltijdvervangers

Bij het woord maaltijdvervangers denk je al gauw aan gewicht verliezen. Om zo snel mogelijk, zo veel
mogelijk gewicht te verliezen, kiezen mensen vaak voor maaltijdvervangers. Deze zorgen voor een
vol gevoel maar bevatten weinig koolhydraten, vetten en andere voedingsstoffen waardoor je sneller
kan afvallen. Ook in de sport zijn er maaltijdvervangers, maar deze hebben toch een andere functie.
Maaltijdvervangers zijn voor sporters namelijk een populaire ondersteuning van het sportdieet. Ze
zijn handig in gebruik en komen vaak voor in poeder en vloeibare vorm, of bijvoorbeeld als repen.
Een maaltijdvervanger kan je simpel en snel afmeten of -wegen, waardoor je precies weet welke
voedingstoffen je allemaal binnenkrijgt. Op deze manier kan je makkelijk een “maaltijd” in je
voedingsschema vervangen of toevoegen.

Gebruik van maaltijdvervangers
Maaltijdvervangers zijn eigenlijk een mix van koolhydraten, eiwitten, calorieën en andere
voedingsstoffen die je nodig zou kunnen hebben tijdens het sporten. Dit maakt maaltijdvervangers
een bewuste en makkelijke optie voor mensen die een actieve levensstijl hebben, maar wel goed op
hun voedingsinname willen letten.

Doordat ze vaak voorkomen in bijvoorbeeld poedervorm, zijn ze ook heel makkelijk klaar te maken.
Je voegt de maaltijdvervanger toe aan wat water, melk of drinkyoghurt en drinkt het zo op. Je krijgt
er niet heel erg een vol gevoel van, je kan het snel even tussendoor klaarmaken en je krijgt wel de
extra voedingstoffen binnen die je nodig had.

Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld veel eiwitten nodig hebt. Je doet aan duursport en door de lange
afstanden die je loopt beschadigen je spieren. Maar om nou tijdens of na het sporten telkens een
grote bak yoghurt te eten omdat dit veel eiwitten bevat, zit ook niet iedereen op te wachten. Dan
kan je dus kiezen voor maaltijdvervangers die zorgen voor extra proteïnen.

Maaltijdvervangers worden ook veel gebruikt door mensen die juist willen aankomen. Dit zijn
zogenaamde weightgainers. Dit zijn niet per se maaltijdvervangers, maar kunnen wel daarvoor
worden gebruikt. Zo heb je bijvoorbeeld carb gainers. Bestaande uit een hoogwaardige koolhydraat-
en eiwitsamenstelling zorgt deze maaltijdvervanger voor de ultieme spieropbouw.

Maaltijdvervangers vind je dus in veel verschillende soorten. Poeders zijn het makkelijkst. Hier maak
je een maaltijd shake van die je snel kan klaarmaken en nuttigen. Daarnaast zijn ook repen populair.
Deze bevatten veel voedingsstoffen, zijn vaak lekker en vullen ook nog. Alleen maar op poeders en
repen leven is natuurlijk ook niet heel aantrekkelijk, daarom zijn er ook “gewone” voedingsmiddelen
die geschikt zijn als maaltijdvervangers. Zoals crackers of pasta met aangepaste voedingswaarden.