Laten we zeggen dat je in een band zit. Je bent al een paar jaar samen en je hebt net je eerste album uitgebracht. Je hebt regionaal getoerd en je hebt een stevige aanhang in je woonplaats opgebouwd. Nu wil je naar het volgende niveau en nationaal gaan toeren. Maar er is één probleem: jullie hebben geen idee hoe je een concert moet vermarkten en hoe tickets verkopen werkt Vrees niet! Wij zijn hier om je te helpen. In deze blogpost geven we je wat tips en trucs om je volgende concert uit te verkopen – ongeacht waar het is of hoe groot je aanhang is. Dus zonder verder oponthoud, laten we beginnen! 1) Begin met het vroeg promoten van je tournee. Hoe vroeger je begint te promoten, hoe beter. Dit geeft mensen de tijd om vooruit te plannen en ervoor te zorgen dat ze bij je show kunnen zijn. Bovendien kun je zo een hype opbouwen rond het evenement. Zorg ervoor dat je erover post op sociale media, hang flyers op in lokale bedrijven en stuur e-mails naar je mailinglijst. Kortom, doe alles wat je kunt bedenken om de boodschap over te brengen! 2) Zodra je een datum en locatie hebt vastgesteld, begin dan zo snel mogelijk met de verkoop van tickets. Hoe eerder mensen kaartjes kopen, hoe groter de kans dat ze daadwerkelijk naar het concert komen. Als mensen te lang wachten, vergeten ze het misschien of komt er iets tussen waardoor ze niet kunnen komen. Verkoop kaarten minstens 2-3 maanden van tevoren, zo niet langer. En vergeet niet om voorverkooptickets aan te bieden aan mensen die zich inschrijven op je mailinglijst! Dit zal hen stimuleren om vroeg tickets te kopen en ervoor zorgen dat ze niets missen. 3) Bied VIP-pakketten of meet-and-greet mogelijkheden. Dit is een geweldige manier om de kaartverkoop te verhogen en je trouwste fans een once-in-a-lifetime ervaring te geven. Je kunt ook andere merchandise aanbieden zoals t-shirts of hoodies als onderdeel van een VIP-pakket. Zorg er wel voor dat wat je aanbiedt iets is dat mensen ook echt willen hebben! Niemand gaat een VIP-pakket kopen als er alleen maar een sleutelkoord en een waterflesje in zitten… Tenzij je Rihanna bent natuurlijk. 4) Maak gebruik van social media platforms zoals Snapchat, Instagram, Ticketswap en Twitter. Sociale media is een krachtige tool die je kan helpen een breder publiek te bereiken en je tour effectief te promoten. Gebruik hashtags, post creatieve video’s of afbeeldingen, organiseer wedstrijden… Wees creatief en heb er plezier in! Vergeet niet dat elk platform zijn eigen eigenaardigheden en beste praktijken heeft, dus zorg ervoor dat je wat onderzoek doet voordat je begint met posten 5) Last but not least, zorg voor een geweldige show! Dit zou voor de hand moeten liggen, maar het mag herhaald worden: als mensen het naar hun zin hebben op je concert, zullen ze de volgende keer waarschijnlijk terugkomen (en hun vrienden meenemen!). Zorg er dus voor dat je optreden top is en dat iedereen die aanwezig is een onvergetelijke ervaring heeft. Op die manier zullen ze de volgende keer dat je langskomt, schreeuwen om meer! Een concert uitverkopen kan een ontmoedigende taak lijken, maar dat hoeft het niet te zijn! Door deze eenvoudige tips te volgen, kun je de kaartverkoop verhogen en ervoor zorgen dat je volgende show een compleet uitverkocht succes wordt! En wie weet? Misschien ben je ooit wel de headliner van stadions… maar daar maken we ons pas zorgen over als het zover is! |