De voordelen van groene smoothies

Groene smoothies – wie kent ze niet? Je kent misschien al wel iemand die het drinkt of je hebt het al vaak op het internet voorbij zien komen. Ze bestaan al een tijd maar zijn nog niet eerder zo populair geweest als vandaag. Niet alleen hier in Nederlands maar wereldwijd.

Waarom zijn zo populair? Hoewel het niet zo lekker klinkt om groente te drinken zul je versteld staan hoe heerlijk een groene smoothie kan zijn. Dankzij de groene smoothies weten mensen die normaal helemaal niet gek zijn op groenten toch nog de dagelijke behoefte aan groenten binnen te te krijgen. En het kost helemaal niet zoveel tijd. Je hebt alleen rauw groenten, fruit en een klein beetje water nodig. Zo simpel is het. Binnen een minuut kun je al een heerlijke smoothie klaar hebben om opgedronken te worden.

De voordelen van groenten

We weten allemaal dat groente gezond is. Het bevat belangrijk vitamines, mineralen en voedingsvezels. Maar toch eten de meeste het maar een beetje of liever helemaal niet. Je mist hierdoor toch een heleboel van die vitamines, mineralen en vezels. Groene smoothies zijn daarom ideaal. Zonder groente te bereiden of te koken kom je toch aan al die belangrijke voedigstoffen.

Groente, fruit en water – meer is het niet (en een blender natuurlijk). Je kunt je favoriete fruit gebruiken voor de smaak. Het mooie is dat je de groente nauwelijks proeft. In plaats daarvan is het alsof je een heerlijke fruit smoothie drinkt.

Ideaal voor je kinderen!

Hierdoor zijn groene smoothies ook perfect als je kinderen hebt die geen groente lusten. Er zijn meer dan genoeg groene smoothies recepten voor je kinderen. Kinderen zullen het niet alleen maar lekker vinden om te drinken, maar krijgen ook nog is belangrijke voedingstoffen binnen. En zo kan het hele gezin genieten en gezond leven. Ik heb eigenlijk nog geen mensen ontmoet die het vies vonden.

Een recept waar je mee zou kunnen beginnen; spinazie, banaan – soms doe ik appel of een peer erbij – en wat water. Water gebruik je voornamelijk zodat het makkelijker kan blenden. Je kunt zoveel variëren met groene smoothies. Broccoli, peterselie, blauwe bosbessen, aardbeien, avocado etc. Experimenteer een beetje en je zult er vanzelf achter waar jouw voorkeuren naar gaan.

Fruit

Behalve groente heeft fruit natuurlijk ook zijn gezondheids voordelen. Eet fruit zo gevariëerd mogelijk – of in dit geval, blend ze zo gevariëerd mogelijk. Je krijgt hierdoor alle belangrijke voedingstoffen binnen. Daarnaast helpt het net als groente op gewicht te blijven. Dankzij de vezels krijg je een vol gevoel.

Je snap nou natuurlijk wel door deze twee te combineren en er een smoothie van te maken je al heel gezond bezig bent. En wie wilt er nou niet gezond zijn in een wereld waar er zoveel ziektes heersen. Er zijn zoveel voordelen met het drinken van groene smoothies. Je krijgt belangrijke stoffen binnen als:

  1. Vitaminen
  2. Mineralen
  3. Antioxidanten
  4. Vocht

Je lichaam zal dankbaar zijn voor al deze voedingstoffen waar je meer dan genoeg van binnen krijgt wanneer je groene smoothies drinkt:

  • Minder vaak ziek
  • Meer energie
  • Een mooiere huid, nagels en tanden
  • Hoger libido
  • Minder moe
  • Afvallen
  • Diepere slaap

Voor mij waren dat genoeg redenen om de groene smoothies op zijn minst een keer geprobeerd te hebben. En sindsdien kan ik haast geen dag zonder meer. Ze horen standaard bij mijn leefstijl en dieet.

Gezonde keuzes maken

In een wereld waar we links en rechts overspoeld worden reclame en advertenties door allerlei berdijven en hun marketings strategieën is het niet makkelijk om gezonde eet keuzes te maken. Ze weten waar we gevoelig voor zijn en spelen daar op in. Nieuwe zogenaamde “light” producten waar minder suiker in zou moeten zitten betekent gewoon van heel veel suiker naar veel suiker.

Fast- en junkfood is niet meer te vermijden in ons maatschappij. Elke buurt heeft wel zijn eigen snackbar. En we zijn vaak geneigt in ons drukke bestaan toch maar snel wat naar die fast- en junkfood te grijpen.

Hoe maak je de juiste keuzes voor je gezondheid? Probeer zoveel mogelijk verwerkt voedsel te vermijden. Denk aan producten wat verpakt, ingeblikt etc. is. Dit is niet makkelijk omdat bedrijven namelijk niet verplicht zijn alles te vermelden op het ingedriënten label. Bijvoorbeeld wanneer er kokos gebruikt is voor koekjes, kan er nog kunstmatige voedingstoffen verwerkt zijn door de kokos. Dit zijn ze niet verplicht te vermelden. Je zult alleen kokos onder ingedriënten zien staan.

Wat wil ik hiermee duidelijk maken? Groene smoothies zijn heel gezond voor je en hebben veel voordelen, zoals het helpen met afvallen. Maar alleen maar groene smoothies drinken zal niet magisch je lichaamsvet doen verdwijnen. Probeer minimaal drie keer per week te sporten, dit kan thuis of in een sportschool. Eet meerdere maaltijden op een dag. Ontbijt, lunch, diner en neem tussendoor gezonde snacks. Dus geen koekjes of chips. Eiwitrijke voedsel helpt bijvoorbeeld je honger te stillen.

Ik kan natuurlijk oneindig doorgaan over wat wel en niet gezond is maar de keuze blijft altijd aan ons zelf of we wel of iet bereid zijn te doen wat nodig is om gezond te leven.

http://fitensterk.nl/8-voordelen-groene-smoothies/